תרבות פנאי
בית עיצוב

דיכאון לאחר לידה – איך לטפל?

אורי צוות SYT
אורי צוות SYT

אורי, חוקרת, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה

דיכאון לאחר לידה שכיח בדיוק באותה המידה, כמו דיכאון של אישה, בכל זמן אחר בחייה. מדובר למעשה בכ-15% מהנשים אחרי לידה. מבחינה רפואית יש המגדירים אותו בתוך הסיבוך השכיח ביותר אצל נשים שנמצאות אחרי לידה. חשוב לעשות אבחנה בין מה שנקרא ”דיכי“, אותה תחושת דכדוך או עצבות ממנה כ-80% מהנשים יסבלו לאחר הלידה, לבין דיכאון של ממש הדורש התייחסות פסיכיאטרית או פסיכולוגית.

 

למה זה קורה?

חשוב להבין, גוף האישה עובר תהפוכות של ממש הן בתקופת ההריון, הן אחריו, גם עבור מי שמניקה וגם עבור מי שלא. כדי להבין מה הגוף עובר באמת, ניתן לקרוא חומרים ומידע מקצועי, לצפות בסרטונים או אפילו לרכוש ספר העוסק בנושאים כמו גוף האישה בתקופת הריון ולידה, שינויים פיזיולוגיים, שינויים רגשיים וכדומה. בתקופה זו ההורמונים בגוף האישה עולים במאות עד מצב שמכונה ”קושינג“ ויורדים בבת אחת ביום הלידה תוך 8 שבועות. מדובר בשינויים מאוד קיצוניים, אקוטיים ממש.

 

אז איך יודעים להבדיל בין ”דיכי“ לבין דיכאון ממש?

אותה תחושת דכדוך שהזכרנו קודם לכן, אמורה לחלוף תוך עשרה ימים עד שלושה שבועות. שאנחנו מדברים על דיכאון שהוא מאוד משמעותי, הכוונה כאן לתקופה יותר ארוכה של חודש עד כמה חודשים ואפילו יותר מזה. מאוד חשוב להיות מודעים לנושא הזה כי יש נשים שאפילו מגיעות למצב של התאבדות בשל דיכאון עמוק ממש וטיפול מתאים, בהחלט יכול למנוע את זה.

 

אילו סימנים מעלים חשד מיידי שאכן מדובר בדיכאון אחרי לידה?

  • מועקה הנמשכת על פני יותר משלושה שבועות
  • עייפות תמידית
  • חוסר אנרגיה
  • הפרעות קיצונית באכילה ובשינה
  • תחושה של אשמה
  • מרמור, תחושה שאני לא שווה ולא מוערכת
  • סירוב להישאר לבד עם התינוק, פחד, חרדה
  • בכי שחוזר על עצמו לעתים קרובות מאוד
  • אי הקדשת תשומת לב לתינוק או הקדשה יתרה של תשומת לב לתינוק
  • קושי לקבל החלטות בצורה צלולה והגיונית
  • ועוד…

 

אם שמת לב כי חמישה או יותר מהתסמינים הללו מופיעים אצלך או אצל מישהי אחרת שקרובה אלייך ונמצאת בתקופה של לאחר לידה, חשוב להתייעץ ולקבל עזרה מגורם רפואי מוסמך.

 

מה אפשר לעשות?

בין אם את נמצאת בתחושה של עצבות ובין אם זה באמת דיכאון, יש כל מיני דברים שאפשר לעשות. קודם כל, כדאי להתיעץ עם רופא המשפחה שבמידת הצורך יפנה אותך לפסיכיאטר ואז תוכלי לקבל תרופה במרשם לאיזון. בנוסף, יש כל מיני תוספי תזונה שיכולים לסייע לאזן את הגוף מבפנים ותורמים להעלאות רמות האנרגיה ומצב הרוח בגוף. יחד עם זאת, חשוב מאוד לשמור על תזונה בריאה, מגוונת המשלבת את כל אבות המזון, להרבות באכילה של פירות, ירקות, חלבונים ועוד. חשוב להקפיד לשתות הרבה מים, בעיקר אם את מניקה. כדאי מאוד לשלב בחיי היום יום פעילות גופנית מתונה כמו הליכה באוויר הפתוח. תוכלי לעשות את זה ביחד עם התינוק שהוא בעגלה ובמידה ויש לך עזרה, עם חברות, אחות, שכנה וכדומה. כדי לחזק את הגוף ולדאוג לו אחרי הלידה, אולי אפילו לחפש פעילות גופנית מותאמת לשלב זה. בנוסף, למרות שמדובר בשינוי מהותי, כן כדאי להמשיך ולהשקיע בעצמך ולעשות את הדברים שאת אוהבת לעשות כמו קריאה, צפיה בסרט, יציאה למסעדה עם בן הזוג, עיסוי מפנק ועוד. השתדלי להימנע מלהיות לבד ובקשי עזרה ממי שרק אפשר בין אם זה עם מטלות הבית ובין אם בדאגה לתינוק.

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך