תרבות פנאי
בית עיצוב

מהי אקולליה וממה היא נגרמת?

אורי צוות SYT
אורי צוות SYT

אורי, חוקרת, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה

ילדים רבים שמאובחנים עם אוטיזם מתקשים לתקשר באופן יעיל עם אחרים. תסמין אחד לבעיה זו הוא הפרעה שנקראת אקולליה. להפרעה זו יש תסמינים מאוד ספציפיים, אבל לעתים קרובות לא מבחינים בה מכיוון שחלק מהתסמינים הם גם חלק נורמלי בלימוד הדיבור. קיימים גם שני סוגים של אקולליה, מידי ומעוכב. סוג אחד מביא לידי ביטוי את הסימפטומים במקום בעוד שעיכוב עשוי להתבטא בסימפטומים שעות לאחר האירוע שהוביל להפעלתם.

מה התסמינים?

התסמין העיקרי של אקולליה הוא שהילד מפגין דיבור חוזר. תסמין זה אינו מתייחס בהכרח למצב בו הילד אומר את אותה מילה שוב ושוב. דיבור חוזר במקרה זה משקף יותר לימוד שפה כאשר ילד חוזר על שאלה במקום לענות עליה. כך, לדוגמא, אתם יכולים לשאול ילד "אתה רוצה מיץ או חטיף?" והילד יענה: "אתה רוצה מיץ?" במקרה זה, הילד עונה על השאלה על ידי השמטת האפשרות של חטיף, אבל עונה עליה בשאלה ולא בהצהרה. למידע נוסף על תסמינים נוספים היכנסו לאתר tics.co.il.

מהם סוגי אקולליה?

לאקולליה יש מספר קטגוריות פונקציונליות ושני סוגים: אינטראקטיבי ותווית. הנה כמה דוגמאות לאקולליה אינטראקטיבית.

דיבור חוזר. מבוגר שואל את הילד מה עשה בסוף השבוע והילד משיב ואומר לא לשכוח ללבוש את בגד הים. במקרה זה, השאלה נענתה בהוראה שניתנה לפעילות שבוצעה.

השלמה מילולית. המבוגר אומר לילד לצחצח שיניים והילד עונה באמצעות השלמת המשימה ואומר, ילד טוב.

מתן מידע. המבוגר שואל את הילד איזה חטיף הוא רוצה והילד עונה בשירת גי'נגל של פרסומת לחטיפים.

הנה כמה דוגמאות לאקולליה מסוג תווית

העדר מיקוד. ילד עלול להסתובב בחדר ולחזור על חלקים מתוכנית טלוויזיה שנשמעה מתישהו בעבר, כחלק מתהליך גירוי עצמי.

שיוך מצבים. הילד עשוי לראות פרי ולהתחיל לדקלם שירים שהפרי מוזכר בהם.

חזרה. ניתן לשאול את הילד שאלה והוא עונה עליה לעצמו בשקט כמה פעמים, ואז עונה ישירות למבוגר ששאל את השאלה.

כלומר, אפשר להסיק מכך שאקולליה היא מצב שבו קיימת חזרה שוב ושוב על אותם המילים שאדם אחר אמר, בצורה שאיננה קשורה למשמעות שבה המילים נאמרו. החזרה יכולה לבוא לידי ביטוי במילה, במשפט שלם או בביטוי ולעתים היא נאמרת כמה שעות או כמה ימים אחרי שאמרו את הביטוי שנאמר. יש גם מצבים בהם ילדים עונים על שאלה ששאלו אותם בשילוב החזרה על אותה שאלה, וגם זה בדיוק על אתו משקל של אקלוליה.

מהן הסיבות?

ילדים משתמשים בחזרה כשהם מפתחים את כישורי השפה. ילדים עם אקולליה מתחילים להתפתח כרגיל, אבל בשלב כלשהו לאחר כשנה וחצי, אתם עשויים להבחין שההתפתחות שלהם מואטת או שהם שוכחים את מה שכבר למדו, או שהם ממשיכים לחזור על מה שהם שומעים.

בדומה לאוטיזם, הסיבה לאקולליה אינה ידועה. אם המחלה מתפתחת אצל מבוגרים, היא עשויה להיגרם כתוצאה מטראומה בראש או אמנזיה חמורה, ומתבטאת כשהם לומדים מחדש את כישורי השפה שלהם. חלק מהאנשים, אפילו אלו עם אוטיזם, חווים את התסמינים רק כשהם חרדים או לחוצים מאוד.

איך אקולליה מטופלת?

הטיפול משתנה, אבל ברוב המקרים מתחיל עם טיפול בדיבור כדי ללמד את הילד לומר מה הוא חושב. אם הילד מבוגר יותר והתסמינים מופעלים על ידי חרדה, טיפול תרופתי עשוי להיות תכנית הטיפול המתאימה. כדי להתאים את הטיפול הנכון יש לאבחן את הבעיה מהיסוד. קיימים טיפולים רגשיים ופיזיים רבים כמו טיפול התנהגותי, טיפול באומנות, טיפול באמצעות בעלי חיים ועוד.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך